یافتن پاسخی برای علل افزایش ابتلا به دیابت وعوارض آن

 23 ژانویه 2017- دریک مطالعه‌ی جدید در اسکاتلند شیوه‌ی زندگی و ترکیب ژنتیکی افراد مبتلا به دیابت با هدف یافتن توضیحی برای علل بروز عوارض دیابت در برخی از بیماران و عدم  بروز آن در برخی دیگر بررسی شد.

پرفسور Helen Colhounو همکارانش به دنبال یافتن الگوهایی بودند که خطر ابتلا به دیابت نوع 1 و 2 وعوارض مرتبط با آنها نظیر نوروپاتی را شرح دهد.

ایده‌ی انجام این تحقیقات توسعه‌ی ابزاری برای افتراق بیماران دیابتی از نظر بروز عوارض بعدی به منظور شناسایی زود هنگام و انجام درمانهای شدیدتر و مناسب برای آنها و جلوگیری از درمان بیش از حد وغیر ضروری بود.

 محققان اطلاعات هزاران فرد شرکت کننده را از پروندهای بهداشتی آنها استخراج کردند. سپس به بررسی علت نرخ رو به افزایش ابتلا به دیابت نوع 1 و 2 در اسکاتلند وهمچنین یافتن عواملی که بتواند نتایج سلامت را در این افراد پیش بینی کند، پرداختند.

بر اساس برآوردها بیش از 228 هزار نفر در اسکاتلند به دیابت مبتلا هستند و نرخ ابتلا کودکان به دیابت نوع 1 درسال 2007 تاکنون در این کشور 45 درصد افزایش یافته است.

 دکتر Colhounمی‌گوید: در طول سه دهه‌ی گذشته، نرخ ابتلا به دیابت نوع 1 افزایش یافته است و ما از علت آن بی‌اطلاعیم اما ما در حال بررسی الگوهای مشابهی از افزایش میزان ابتلا به این بیماری در سایر کشورهای شمالی اروپا مانند فنلاند هستیم، در واقع اکثر کشورها چنین رشدی را در میزان ابتلا افراد به دیابت نوع 1 تجربه کرده‌اند.

 نظریه‌ی اصلی اینست که ویروس‌هایی وجود دارند- به دلیل آرایش ژنتیکی افراد- که ممکن است موجب بروز واکنش‌های خودایمنی شوند، اما هنوز نوع ویروس‌ها مشخص نشده است.

 او افزود: یک احتمال اینست که این ویروس‌ها بسیار شایع و متداول شده‌اند اما همچنین نظریه‌های دیگری  وجود دارند که می‌گویند: برخی از جنبه‌های شیوه‌ی زندگی ما ممکن است ما را بیشتر مستعد ابتلا به این ویروس‌ها کند یا سبب پاسخی شود که هم اکنون شاهد آن هستیم.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/edinburgh-study-seeking-to-answer-questions-behind-diabetes-related-complications-90638509.html